diff --git a/lab04/README.md b/lab04/README.md index 330bafb7cf2ab2e0ec452a677aea454d23ea1575..ecad669229aa3747d3dd985950b8b887c4c1c6c3 100644 --- a/lab04/README.md +++ b/lab04/README.md @@ -71,9 +71,9 @@ Program tf co sekundÄ pokazuje nam odlegĹoĹÄ i zmianÄ orientacji pomiÄdzy **Zadanie 3:** Uruchom tf_echo pomiÄdzy ukĹadami wspĂłĹrzÄdnych **katana_gripper_tool_frame** i **box**, a nastÄpnie ustaw koĹcĂłwkÄ robota na tyle blisko ukĹadu wspĂłĹrzÄdnych **box**, aby odlegĹoĹÄ w Ĺźadnej osi nie przekraczaĹa 0.2 m. ----------- - + # Odometria - + PrzechodzÄ c do pojazdĂłw, standardowa struktura ukĹadĂłw wspĂłĹrzÄdnych i ich nazewnictwo przedstawia siÄ nastÄpujÄ co:  @@ -124,14 +124,14 @@ PrzejdĹş do programu RVIZ, zmieĹ ustawienie widoku na **ThirdPersonFollower**, **Zadanie 6:** ZmieĹ staĹy ukĹad wspĂłĹrzÄdnych "Fixed Frame" z **odom** na **base_scan**. PrzejedĹş ponownie robotem jakÄ Ĺ odlegĹoĹÄ w dowolnym kierunku. Jak teraz prezentowane sÄ dane w programie RVIZ? -Podczas tworzenia mapy 3d na laboratorium nr 3 mogĹeĹ doĹwiadczyÄ dopasowywania ukĹadu wspĂłĹrzÄdnych **odom** do **map**. MoĹźesz ponieĹźej zobaczyÄ odpowiadajÄ cy temu fragment mapowania. W poczÄ tkowej fazie widzimy jak jedna ze Ĺcian korytarza zbiega siÄ do drugiej, tak jakby korytaĹź siÄ zwÄrzaĹ. Na kamerze moĹźemy zobaczyÄ, Ĺźe algorytm widzi tylko jednÄ Ĺciane. W momencie gdy na obrazie pojawiajÄ siÄ obie, algorytm uznaje, Ĺźe znajduje siÄ w poczÄ tkowej pozycji i naprawia mapÄ. Tym samym zmieniajÄ c transformacjÄ pomiÄdzy mapÄ , a odometriÄ . Później kamery caĹy czas widzÄ znajomÄ przestrzeĹ, dlatego caĹy czas prĂłbujÄ dopasowaÄ swojÄ pozycjÄ i mapÄ, co skrutkuje skakaniem ukĹadu wspĂłĹrzÄdnych **t265_odom_frame** - +Podczas tworzenia mapy 3d na laboratorium nr 3 mogĹeĹ doĹwiadczyÄ dopasowywania ukĹadu wspĂłĹrzÄdnych **odom** do **map**. MoĹźesz poniĹźej zobaczyÄ odpowiadajÄ cy temu fragment mapowania. W poczÄ tkowej fazie widzimy jak jedna ze Ĺcian korytarza zbiega siÄ do drugiej, tak jakby korytarz siÄ zwÄĹźaĹ. Na kamerze moĹźemy zobaczyÄ, Ĺźe algorytm widzi tylko jednÄ ĹcianÄ. W momencie gdy na obrazie pojawiajÄ siÄ obie, algorytm uznaje, Ĺźe znajduje siÄ w poczÄ tkowej pozycji i naprawia mapÄ. Tym samym zmieniajÄ c transformacjÄ pomiÄdzy mapÄ , a odometriÄ . Później kamery caĹy czas widzÄ znajomÄ przestrzeĹ, dlatego caĹy czas prĂłbujÄ dopasowaÄ swojÄ pozycjÄ i mapÄ, co skutkuje skakaniem ukĹadu wspĂłĹrzÄdnych **t265_odom_frame** w stosunku do ukĹadu **map** +  ------ - + # Orientacja - +  OprĂłcz pozycji czÄsto potrzebujemy rĂłwnieĹź orientacji robota. OrientacjÄ w trzech osiach moĹźemy uzyskaÄ dziÄki Ĺźyroskopowi, akcelerometrowi i magnetometrowi. Magnetometr jest bardzo podatny na zakĹĂłcenia, szczegĂłlnie w pomieszczeniach i wymaga dobrej kalibracji, aby dziaĹaĹ poprawnie. Z tego powodu zwykle uĹźywa siÄ jedynie Ĺźyroskopu i akcelerometru. Akcelerometr pozwala nam wyliczyÄ dokĹadny kÄ t Pitch i Roll na podstawie wektora grawitacji jednak tylko przy wolniejszych zmianach. DziÄki Ĺźyroskopowi jesteĹmy w stanie natomiast nadÄ ĹźaÄ, za szybkimi zmianami jednak wyliczanie orientacji na jego podstawie polega na caĹkowaniu prÄdkoĹci kÄ towych w kaĹźdej osi, co skutkuje ciÄ gle narastajÄ cym bĹÄdem. ĹÄ czÄ c dane z akcelerometru i Ĺźyroskopu moĹźemy ĹledziÄ szybkie zmiany orientacji, a zarazem zniwelowaÄ narastajÄ ce bĹÄdy dziÄki wektorowi grawitacji, ale niestety odnosi siÄ to tylko do kÄ tĂłw Roll i Pitch, poniewaĹź obrĂłt w osi Z (kÄ t Yaw) nie wpĹywa na odczyt wektora grawitacji. Z tego powodu kÄ t Yaw uzyskuje siÄ jedynie z Ĺźyroskopu i jest on obarczony narastajÄ cym bĹÄdem. Aby zniwelowaÄ ten bĹÄ d uĹźywa siÄ magnetometru, ktĂłry wskazuje biegun magnetyczny ziemi. MoĹźna rĂłwnieĹź wykorzystaÄ inne metody okreĹlania kÄ ta Yaw, jak np. uĹźycie dwĂłch odbiornikĂłw GPS zamontowanych na dwĂłch kraĹcach pojazdu. @@ -186,11 +186,11 @@ Po dodaniu Parametru do wykresu moĹźemy zauwaĹźyÄ, Ĺźe jego zmiany sÄ bardzo s CzÄstotliwoĹÄ odĹwieĹźania moĹźemy w ustawieniach w zakĹadce MAVLink:  - + (JeĹli jest wyĹÄ czony to uruchom wiatrak na stronie zarzÄ dzania niniejszym laboratorium [link](), aby moduĹy zaczÄĹy siÄ poruszaÄ) **Zadanie 8:** WyĹwietl na wykresie trzy prÄdkoĹci kÄ towe (xgyro, ygyro, zgyro) i zaobserwuj jak wyglÄ dajÄ wskazania przed zmianÄ i po zmianie czÄstotliwoĹci odĹwieĹźania. - - + + Ostatnim waĹźnym aspektem moĹźliwoĹÄ programu QGroundControl jest moĹźliwoĹÄ konfiguracji ustawieĹ pojazdu. PoniĹźej zaprezentowano zmianÄ parametru opisujÄ cego typ uĹźywanych sterownikĂłw silnikĂłw **MOT_PWM_TYPE**. **UmiejÄtnoĹÄ konfiguracji pojazdu bÄdzie prawdopodobnie niezbÄdna przy realizacji zadaĹ projektowych.** @@ -260,7 +260,7 @@ SprawdĹş jak czÄsto pojawiajÄ siÄ wiadomoĹci na tym topicu. DomyĹlnie dane Aby zmieniÄ czÄstotliwoĹÄ wysyĹanych danych musimy uĹźyÄ komendy: ```bash -rosrun mavros mavsys rate <nazwa grupy danych> <czÄstotliowĹÄ> +rosrun mavros mavsys rate <nazwa grupy danych> <czÄstotliwoĹÄ> ``` Aby zmieniÄ czÄstotliwoĹÄ wysyĹania surowych danych z sensorĂłw musimy uĹźyÄ komendy: @@ -298,3 +298,5 @@ Po uruchomieniu pliku launch na topicu **/imu/data** powinny pojawiÄ siÄ dane **Zadanie 11:** Uruchom filtr madgwicka plikiem launch z pakietu **laboratorium_pliki_dodatkowe** i uruchom wizualizacje w programie RVIZ. + +